Bij narratief evalueren gaan we op zoek naar ervaringen, inzichten, belevenissen en verhalen van mensen die betrokken zijn op een dienstverlening of een specifieke uitdaging. Stakeholders worden uitgenodigd en geholpen om ook hun betekenis te geven aan het narratief dat ze delen. Uit de clusters van antwoorden die daarbij ontstaan gaan we op zoek naar patronen in die betekenisgeving die ons dan terugleiden naar de verhalen die hierachter steken.
Een van de manieren om dit te doen is door vertelpunten op te zetten waarbij heel diverse stakeholders op regelmatige basis hun ervaringen en inzichten delen en waarbij we dan met deze warme data aan de slag gaan en patronen ontdekken en evoluties zien die permanent toelaten om te evalueren… met de intentie om te evolueren. De input uit de continue en open dialoog met de stakeholders laat ons toe om opgavematig (vanuit “Wat hebben we te doen?”) te besturen. Het is met andere woorden een manier om permanent te checken of je als overheid, organisatie, bedrijf… die dingen doet die je dichter bij je opgave of missie brengen. Het helpt om naast doelmatig (vanuit concrete doelen, kpi’s, SDG’s…) ook opgavematig te besturen.