Kan er in de toekomst nog op dezelfde manier geproduceerd en gecommercialiseerd worden zoals tot nu het geval was? De auteurs van het boek 'Het nieuwe ondernemen' zijn ervan overtuigd dat dit niet kan: om op een duurzame manier meerwaarde te creëren, zowel voor de consument als voor de producent, zijn nieuwe vormen van ondernemen noodzakelijk. In dit boek belichten de auteurs eerst de disconnecties die ontstaan zijn tussen de consumenten en de producenten, omwille van allerhande factoren (o.a. de globalisering, de opkomst van de nieuwe economie, ...) en waarom er geen spontane samenwerking ontstaat. Vervolgens leggen ze uit hoe er op een nieuwe manier toegevoegde waarde gecreëerd kan worden en komen ze, via een nieuwe kijk op samenwerking en communicatie, tot de meerwaardecirkel. Tenslotte werken ze het begrip 'cocreatie' uit en tonen aan op welke manier er concreet gestalte aan gegeven kan worden. Essentieel is volgens de auteurs te erkennen dat (meer)waarde niet meer alleen door de onderneming zelf maar ook door de klant mee gecreëerd wordt. Vandaar het belang dat ze hechten aan de rol die weggelegd is voor actoren zoals consumentenorganisaties, pressie- en belangengroepen, NGO's onderzoeksinstellingen, e.d. Dit boek biedt verhelderende inzichten, onmisbaar voor al wie 'bedrijvig' is als producent of consument - dus voor ieder van ons. De auteurs halen hun voorbeelden meestal uit de landbouw- en voedingssector - waar ze zelf bij betrokken zijn - maar hun inzichten zijn evenzeer bruikbaar in de overige sectoren evenals bij maatschappelijke problemen waar disconnecties aan de basis liggen.
Auteur: Erik Mathijs, Geert Sturtewagen